Dag 05, Bandung – Yokyakarta

Vandaag staan we om 4:30 uur op want de trein vertrekt om 7:00 uur en die wacht op niemand.

In de ontbijtzaal is het, ondanks dat je daar al vanaf 4:00 uur kunt eten, heel stil.

IMG_4199          IMG_4198

Om 6:00 uur vertrekt de bus en om om 6:30 uur zijn we al op het station van Bandung. Opvallend zijn de rijen bankjes voor de wachtende passagiers.

IMG_4200          IMG_4201

Onze trein staat al klaar en we hebben gereserveerde plaatsen. Een enkele reis kost IDR 200,.00,- en dat is ongeveer 15 euro.

IMG_4209          IMG_4207

Uiteindelijk vertrekt de trein om 7:15 uur. De reis zal ongeveer 8 uur duren.

P1050823          IMG_4213

De ramen van de trein zijn niet al te schoon, ondanks dat ze voor vertrek zijn schoon gemaakt en dat zorgt voor een zweem over de foto’s. Het landschap bestaat uit rijstvelden en op de achtergrond bergen.

IMG_8560          IMG_8561

IMG_8566          IMG_8594

IMG_8586          IMG_8594

Indonesië telt 240 miljoen mensen en hoewel het ze aan veel dingen ontbreekt, is er voldoende rijst voor de hele bevolking. Je kun je niet voorstellen dat we honderden kilometers lang, dwars door rijstvelden heen rijden.

Er zijn ook heel veel mensen aan het werk en dat levert leuke plaatjes op.

IMG_8599          IMG_8600

Wij zitten in de derde wagon, maar af en toe, bij een scherpe bocht, is de locomotief te fotograferen; het lijkt wel een aflevering van Rail Away..

Het landschap waar we doorheen rijden, blijft schitterend en we genieten allebei. Onze reisleider, Henri, heeft voor broodjes gezorgd en die komen nota bene bij een Franse bakker vandaan. We drinken er Guavesap bij.

De rijstvelden blijven mooie plaatjes opleveren.

IMG_8658          IMG_8690

Het is ondertussen bijna 14:00 uur en we krijgen ondertussen wel een houten kont. Het zijn niet de nieuwste treinen en de zittingen zijn niet dik en daarnaast zijn de veren niet allemaal meer 100%. We moeten echter nog 2 uurtjes; dat wordt dus afzien Bedroefde emoticon

IMG_8723          IMG_8712

Op elk station staat een spoorwegbeambte keurig in uniform en in “de houding”, bij het passeren van de trein. Wat verder opvalt is dat het spoor ook gewoon gebruikt wordt als speeltuin.

IMG_8741          IMG_8746

Het loopt inmiddels tegen 16:00 uur als we aankomen in Yogyakarta. De bus waar we deze trip steeds mee hebben gereden, is er natuurlijk nog niet, dus een apart ingehuurde bus brengt ons nu naar de hindoetempel Prambanan, waar we rond 16:30 uur aankomen.

Prambanan is het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesië. De tempels zijn ongeveer 850 na Christus gebouwd door onder andere Rakai Pikatan, een Shivaïtische koning uit de tweede Mataram-dynastie. Korte tijd nadat het complex was voltooid, werd het verlaten en begon het te vervallen. Pas vanaf 1893 werd het plateau van het middencomplex weer uitgegraven.

IMG_8787          IMG_8785

Het gebouw wordt momenteel deels gerestaureerd, waardoor niet alles toegankelijk is , maar er blijft genoeg over om van te genieten.

IMG_8797  IMG_8800  IMG_8809

IMG_8793          IMG_8803

Marijke wordt regelmatig gevraagd om samen met iemand op de foto te gaan, maar de combinatie van kleuren was nog niet zo mooi, als op onderstaande foto.

We vervolgen onze weg en ondertussen gaat de zon onder, wat ook weer mooie plaatjes oplevert.

IMG_8810          IMG_8826

IMG_8816          IMG_8806

De bus brengt ons vervolgens naar het Novotel in Yogyakarta, waar ondertussen onze eigen touringcar ook is aangekomen. We zijn net op tijd voor Happy Hour, maar dat blijkt nogal wat voeten in de aarde te hebben, omdat niet duidelijk is wat er nu wel en niet onder valt en ook 2 glazen i.p.v. de inhoud van 2 glazen in één glas, is in elk geval niet hoe wij dat kennen, maar uiteindelijk kunnen we met Gerie, Ron, Dick en Annelies nog gezellig borrelen.

IMG_4223          IMG_4224

De hotelkamer is wederom prima; we zijn tot nu toe steeds plezierig verrast.

We eten ‘s avonds in het restaurant van het hotel en kiezen bijna allemaal voor de verschillende soorten sateh; alleen Marijke neemt Nasi Goreng. Het smaakt allemaal fantastisch en inclusief een (dure) fles wijn,  zijn we met zijn zessen nog geen 120 euro kwijt.

IMG_4231          IMG_4232

Het was weer een bijzondere dag, die op een super manier geëindigd is.

Dit bericht werd geplaatst in Dag 05, Bandung - Yokyakarta en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Dag 05, Bandung – Yokyakarta

1. johansijo zegt:

Wederom prachtige plaatjes Ruud.
    De hotelkamer ziet er puik uit, in tegenstelling tot die van ons in 1995. De verschillende plateaus van de rijstvelden op de hellingen zijn voor mij geweldige bouwwerken waar de planters dag in dag uit tegenop moeten klimmen en werken. Om maar niet te praten over de oogst die ook een keertje naar beneden moet worden gebracht. Petje af voor die harde werkers. Zelf heb ik in m’n jonge jaren ook verschillende gewassen met m’n ouders geteeld, maar de grond was in Su overal vlak. Dat maakte het werk een stuk draaglijker.Desondanks heb ik een mooie jeugd gehad en pluk ik nu nog de vruchten van.
    Mooie beelden die me sterk doen denken aan m’n eigen jeugd.

2. Vera zegt:

Heel plezierig jullie reisverslag te lezen!