Dag 02, Abu Dhabi – Jakarta

Iedereen doet af en toe zijn ogen dicht en om ongeveer 9:30 uur wordt het ontbijt geserveerd; je kunt kiezen uit rijst met vis, of een omelet met tomaat en wij willen beiden de omelet, maar of de duvel er mee speelt, er is nog maar één omelet en die is natuurlijk, zeker na gisteren, voor Marijke.

IMG_4090          IMG_4089

De rijst met hete vis, een soort Pepesan, smaakt erg lekker en is precies wat ik graag eet.

IMG_4093          IMG_4094

Tegen de middag wordt de landing ingezet en net al eerder in Abu Dhabi, kan ook deze piloot het toestel zonder noemenswaardig gehuppel en dergelijke, zachtjes aan de grond zetten.

Omdat we helemaal achteraan zitten, blijven we ook nog even zitten tot bijna iedereen het vliegtuig uit is. Voordeel is dat straks bij de bagageband, je niet (lang) hoeft te wachten.

IMG_4098                 IMG_4099

Het eerste dat je op het vliegveld vervolgens mag doen, is voor 300.000 IDR, omgerekend ongeveer 22 euro, een inreisvisum kopen en daar mag je dan vervolgens weer mee naar een ander loket, waar je een paar stempels krijgt en niemand verder kijkt wat je, eerder op de dag, op de kaarten m.b.t. je verblijf in Indonesië, hebt aangegeven.

Als we onze koffers hebben, blijkt er een mannetje op zoek te zijn naar mensen die met Kras reizen. Als ik nog even naar het toilet loop, zie ik een stalletje, war ze telefoonkaartjes verkopen en installeren. Een Indonesische prepaidkaart met 2 Gigabyte databundel, kost omgerekend 12,50 euro; een no-brainer dus Emoticon die tong uitsteekt

Buiten is het klam en benauwd; we moeten even op de bus wachten, die ons zo meteen naar een museum in Jakarta zal brengen, voordat we naar ons hotel van vandaag zullen worden gebracht.

Rijden in Jakarta lijkt zonder regels te gebeuren, maar die zijn er wel degelijk. Zo stop je bijvoorbeeld nooit voor een voetganger, tenzij deze, druk zwaaiend een eerste stap zet tussen de krioelende brommers, auto’s en bussen.

Jakarta kent inmiddels 3 vliegvelden, een voor binnenlandse vluchten, een v oor buitenlandse vluchten en een, uitsluitend bedoeld voor moslims, die naar Mekka willen reizen.

In Indonesië zie je aan de kanten van de (snel)weg sloppenwijken, daarnaast is men ook bekend met het fenomeen tolweg en geeft men elkaar geen duimbreed toe.

IMG_4109          IMG_4108

Je ziet erg veel hoogbouw en er zitten op het oog erg mooie bouwwerken bij, maar af en toe is het contrast erg groot.

Straathandel is er, net zoals bijvoorbeeld in Marokko, op elke hoek van de straat. De hoeveelheid brommers en de manier waarop er gereden wordt, is op zijn minst gezegd, bijzonder.

P1050775          P1050777

In het museum krijgen we van onze gids voor deze week, Henri, de nodige uitleg over Indonesië, de verschillende bevolkingsgroepen, hun cultuur, taal en klederdracht. Hij is duidelijk trots op zijn land.

P1050781          P1050783

P1050782          P1050786

Het museum heeft ook een beelden tuin, met verschillende prachtige religieuze beelden, zowel van het Hindoeïsme, als van het Boeddhisme.

P1050794P1050796P1050800

Mijn ego werd ook een beetje gestreeld omdat de uitleg bij dit beeld was, dat een rondvormige buik, een teken van wijsheid was Emoticon die tong uitsteekt en er zijn qua postuur natuurlijk ontegenzeggelijk, gelijkenissen.

P1050797                 P1050798

Er is ook veel houtwerk te vinden, allemaal door en voor de Nederlanders (Orang Blanda) gemaakt.

Het is inmiddels tegen 15:00 uur, als we met de bus richting het Red Top Hotel gaan, waar we vannacht zullen verblijven.

P1050816          P1050818

In het hotel aangekomen, zorgt de gids er voor dat hij alle kamersleutels krijgt en vervolgens krijgen we te horen dat er per persoon nog 35 euro gevraagd voor voor een aan te leggen fooienpot, zodat er nergens meer fooi gegeven hoeft te worden. Terwijl iedereen het benodigde geld bijeen brengt, krijgen we van het hotel een heerlijke verfrissing aangeboden.

P1050819         P1050821

Het is inmiddels bijna 16:00 uur plaatselijke tijd, als we op de 10e verdieping onze kamer kunnen gaan opzoeken. Het is een prima kamer en ik installeer gelijk het even het crisiscentrum, zodat alle iPhones, iPads, de accu’s van de fototoestellen en de meegenomen batterypacks weer volledig kunnen worden opgeladen.

IMG_4125          IMG_4126

We hebben een prachtig uitzicht over Jakarta. Een vriend van Jamie, Timon, die piloot is in Indonesië, woont in de buurt van Jakarta en we willen met hem een biertje gaan drinken, maar jammer genoeg kan hij vanavond niet en wij zijn maar één avond in Jakarta Bedroefde emoticon

Als we allebei gedoucht hebben, gaan we even naar buiten, waar het al schemerig begint te worden. Jakarta is een stad waar 14.000.000 mensen wonen en het lijkt wel of die allemaal een auto of een brommertje hebben.

IMG_4127          IMG_4132

IMG_4129                          IMG_4138

IMG_4135          IMG_4139

Omdat er in de straten rondom het hotel veel op straat gebeurt met betrekking tot eten, maar wij liever ergens uitgebreid willen zitten, besluiten we om terug te lopen naar ons hotel. Op de 3e verdieping zit een zwembad en daar kunnen we lekker buiten zitten.

We genieten van een ijskoud biertje en de vriendelijke ober maakt van ons samen een leuke foto. We drinken vervolgens nog een biertje.

Als ik de rekening van 210.000 INR (ongeveer 16 euro) met mijn Visa wil betalen, wordt deze declined. Dat is natuurlijk vreemd, want ik heb er 2 uur geleden op het vliegveld nog gewoon mee betaald Verraste emoticon Er worden in totaal 4 machines gebruikt, maar steeds zonder resultaat. Gelukkig hebben we meerdere kaarten, bankpassen en contact geld, maar het blijft vreemd.

We willen in een van de restaurants van het hotel te gaan eten en omdat we Dim Sum op de kaart hebben zien staan, wordt het Café Oriëntaal. We krijgen gelijk een zoetig hapje, met hele pittige saus. We bestellen 4 verschillende Dim Sum schoteltjes en een pot thee.

IMG_4148          IMG_4149

Het smaakt allemaal even lekker en de kaart bevat nog zo veel lekkere dingen Emoticon met brede lach Marijke besluit om Sushi te bestellen en ik neem Nasi Goreng met zeevruchten. We vinden het allebei erg lekker.

IMG_4155          IMG_4153

Marijke hoeft geen toetje meer, maar ik bestel nog een toetje waarin banaan, vanilleijs en espresso koffie verwerkt is Knipogende emoticon

Terug op de hotelkamer begin ik aan het reisverslag, terwijl Marijke p bed wat leest, maar na ongeveer een kwartier, vallen haar ogen dicht en gaat ze, hoewel het nog geen 21:00 uur is, valt ze als een blok in slaap.

Om 22:30 uur zijn de verslagen klaar en ga ik ook slapen; morgenochtend moeten we om 5:30 uur opstaan, waarna we kunnen ontbijten en dan gaan we om 7:00 uur rijden.

Dit bericht werd geplaatst in Dag 02, Abu Dhabi - Jakarta en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Dag 02, Abu Dhabi – Jakarta

1. Tonny zegt:

Hallo lieve mensen,
    Wat een belevenissen en dat allemaal al op de eerste dag in Jakarta.
    Super hoor, die grote verschillen in zo een grote stad.
    De enorme wolkenkrabbers en daarnaast de sloppenwijken.
    Ook het wemelen van al die brommertjes is een belevenis.
    En dan… Die rust bij het zwembad op de 3e etage.
    Welterusten en Geniet lekker verder.
    wij wachten vol spanning af wat jullie verder gaan beleven.
    Groetjes Tonny en Peter

2. Paula zegt:

Heftige reis altijd als je zoveel uren moet vliegen, jammer van de maaltijden dus volgende keer maar niet achterin gaan zitten! Ach eerlijk zullen we alles delen is ook niet zo gek.
    Wat een heerlijke chaos op straat, doet me aan Bankok denken.
    Lekker dat privezwembad!
    Weet niet wanneer ik je nlog weer bij kan jouden want morgen vertrekken we naar Texas, in ieder geval heel veel plezier daar!!!!